Nie jest przesadą twierdzenie, że kaligrafia to klejnot w skarbcu sztuki naszego świata.*

Historia chińskiej kaligrafii sięga 4000 tysięcy lat. Jia Gu Wen – bo tak nazwano ten zapis- jest najstarszym dotychczas okrytym przekazem językowym. Pismo to było używane w czasach dynastii Shang (1600 – 1046 p.n.e.) na kościach wróżebnych. Pismo to, było również  używane w czasie panowania dynastii Zachodniej Zhou (1046 – 711 p.n.e). Jia Gu Wen było już wtedy artystyczną formą pisma, ale nie ma dowodów na to, że już wtedy kaligrafia była uważana za sztukę.
W dawnych cesarskich czasach, kaligrafia i malarstwo w ​​Chinach były najbardziej cenioną formą  sztuki w kręgach dworskich i były praktykowane  prawie wyłącznie przez amatorów, zwykle arystokratów i uczony-urzędników, którzy mieli wolny czas, niezbędny do tego, aby doskonalić technikę i wrażliwość niezbędną do wykonywania tego wielkiego dzieła . Kaligrafia była uważana za najwyższą i najczystszą formą malarstwa.
W czasie dynastii Jin, ludzie zaczęli doceniać obraz dla jego własnego piękna i pisać o sztuce. Od tego czasu, zaczęli się pojawiać tacy  artystyści- kaligrafowie  jak np. Gu Kaizhi,. Nawet wtedy, gdy artyści ci ilustrowli konfucjańskie tematy moralne - takie jak np. prawidłowe zachowanie żony w stosunku do męża lub dzieci w stosunku do rodziców - starali się uczynić to z właściwym sobie wdziękiem.
Kiedy Qin Shi Huang zjednoczył Chiny w 221 p.n.e. kaligrafia była już sztuką, a prace stworzone za czasów tej dynastii zawsze były wysoko cenione.
Kaligrafia zaczęła kwitnąć jako sztuka za czasów dynastii Han (206 p.n.e. – 220 n.e.). Liang Hu na przykład był kaligrafem, który zwykł malować na ścianach restauracji. Ludzie płacili  za to, aby móc go zobaczyć przy pracy. Ponieważ kaligrafowie w tej dynastii zazwyczaj nie podpisywali swoich prac, większość z nich pozostała nieznana. Jednak znacząca liczba skryptów został stworzona dłońmi zidentyfikowanych kaligrafistów takich jak: Li Shu, Cao Shu, Xing Shu i Kai Shu.
O tym, że kaligrafię należy traktować jako dziedzinę twórczości artystycznej, zaświadczają wskazówki, które zawarł w swoim dziele Cai Yong (II w. ne.):
"Przed przystąpieniem do pisania należy przegnać z głowy wszelkie smutne myśli. Trzeba być w dobrym nastroju i czuć się swobodnym. Przed zaczęciem pisania należy przez pewien czas oddać się rozmyślaniom. Gdy umysł jest czymś zajęty, nie można dobrze pisać, nawet posługując się najlepszymi pędzelkami. Gdy umysł jest wypoczęty, ruch pędzelka jest swobodny i w ten sposób uzyskuje się wspaniałe znaki.
Gdy się pisze trzeba by każdy znak miał swój odrębny wygląd. Inaczej mówiąc, wygląd nakreślonego znaku winien pozwolić na poznanie uczuć, jakie on zawiera, myśli radosnych lub smutnych, które wzbudza. Czasem znak winien być jak ptak, który odlatuje. Czasem jak miecze krzyżujące się jak strzała w locie. Czasem jak burze grzmiące, jak groźnie pomrukujące wulkany, innym zaś razem jak przepływające chmury lub jak błyszczące gwiazdy. Wreszcie każdy ze znaków winien odzwierciedlać właściwą osobowość jakiegoś istnienia lub przedmiotu. Oto co można nazwać kaligrafią.
[...] Aby znaki były dobre, muszą one być naturalne. Kiedy chce się nakreślić linię pionową, trzeba rozpocząć od skierowania pędzelka lekko ku górze, a następnie pociągnąć kreskę ku dołowi. Gdy już dojdzie się do końca linii, trzeba znów trochę skierować pędzelek ku górze. Wedle tej zasady należy kreślić każdą linię. W ten sposób znaki zyskają siłę i wigor. Aby tak móc pisać, włosie pędzelka musi być niezwykle giętkie".**
Wielu kaligrafów pojawiło się za czasów dynastii Jin (260 – 439 n.e.) jak np. Wang Xizhi.
Wielkie osiągnięcia w tej dziedzinie zostały osiągnięte również za czasów dynastii Północnej i Południowej. ( 440 – 589 n.e.). Dzieła kaligrafii z tego okresu są znane jako Wei Bei.
Jednak dopiero w dynastii Tang (618 – 907 n.e.) zaczęto kaligrafów brać na poważnie. Jednym z najważniejszych kaligrafów tego okresu był Yan Zhenqing.
Za najsłynniejsze chińskie dzieło kaligraficzne uchodzi „Rękopis z altany orchidei" stworzony przez    Wang Xizhi w 353 r. Wiąże się z nim również legenda z czasów dynastii Tang, kiedy w Chinach zapanowała moda na kolekcjonowanie antyków.
Chińscy kaligrafowie uważają, iż kaligrafia  jest to wysoce zdyscyplinowane ćwiczenie umysłowe, które koordynuje ciało i duszę nie tylko po to, aby wybrać najlepszy możliwy sposób pisania tak, aby wyrazić treść, ale również dla osiągnięcia dobrego samopoczucia fizycznego i duchowego. Wybitni zachodni artyści, którzy otwarcie deklarują bycie pod wpływem chińskiej kaligrafii  to  między innymi Picasso i Matisse.
Chińska kaligrafia, nazywana również  kaligrafią pędzla, może być identyfikowana jako jeden z czterech najważniejszych  standardów chińskiej literatury. Tymi czterema stardardami/umiejętnościami są: kaligrafia (shu), malowanie (hua), granie na instrumentach strunowych (Qin) i strategiczne gry planszowe (qi).
Kaligrafia jest sztuką będącą wyłączną cechą kultur azjatyckich i jest uważana za najbardziej wysublimowaną formę sztuki w chińskiej kulturze.
Nie będę zagłębiał się w różnorodne style, formy i kształty pisowni chińskich znaków.  Powiem tylko, iż zależą one od czynników takich jak stężenie atramentu, elastyczność pędzla, grubości papieru i jego właściwości wchłaniania atramentu. Specyficzną cechą kaligrafii są jej pociągnięcia pędzlem, które są ciągłe  i niepoprawialne. Każde pociągniecie wymaga starannego planowania i pewnego pociągnięcia pewną ręką. Ponieważ ta forma sztuki jest bardzo wysublimowana, abstrakcyjna, w czasach imperialnych istniało przekonanie, że kaligrafia ma zdolności do ujawniania osobowości pisarza. Stąd ta umiejętność  była używana jako znaczące kryterium np. przy wyborze członków komitetu wykonawczego w Sądzie Imperialnym.

Chińska kaligrafia wyróżnia się wśród  innych kaligrafii również techniką, ponieważ jest malowana na specjalnym papierze zwanym Xuan, który jest w pewnym stopniu chłonny, używając specjalnego pędzla i specjalnego atramentu. Atrament ów jest przygotowywany z sadzy sosny lub dymu ropy z dodatkiem substancji kleistej. Do przechowywania używa się wyrobów garncarskich. Naczynia te są twarde i płaskie, a kaligraf używa ich do mieszania wody z atramentem, który produkuje przez kruszenie na nich patyczka atramentowego. Ważnym jest, aby przewidzieć właściwą ilość atramentu potrzebną do skończenia pracy. W przypadku, kiedy artystka musi pokruszyć patyczek ponownie, istnieje możliwość zmiany odcienia koloru atramentu.
Pędzle są wykonywane z bambusa wraz z wiązką sierści zwierząt takich jak jelenia, królika, wilka, owcy itd. Wybór sierści poszczególnych zwierząt zależy od typu kaligrafii. Cienki typy sierści (np królika) były używane kiedy kaligrafia była bardziej delikatna. Kaligrafista zawsze trzyma pędzel w taki sposób, aby dłoń w żadnym wypadku nie miała kontaktu z włosiem.
Poza Chińczykami również Koreańczycy i Japończycy kochają kaligrafię, będącą ważną częścią ich kulturowego dziedzictwa. Konkursy kaligraficzne ciągle odbywają się w wielu japońskich szkołach. Japonia nagradza swoich najlepszych kaligrafistów nagrodą Wang Xi Zhi. Do niedawna od koreańskich urzędników oczekiwano bycia bardzo dobrymi kaligrafami.

* Guo, Bonan. Brama do chińskiej kaligrafii. Pekin- 1995
** Cytat z:  Mieczysław J. Künstler, Pismo Chińskie, PIW, Warszawa 1970, str. 148
Żródła: Chinese calligraphy, Global Times, Wikipedia, eChiny, ChinaPage.com